keskiviikko 24. syyskuuta 2008

Viimeiset päivät :)

Lähdimme Takayamaan aamulla aikaisin (tai siis meidän standardiemme mukaan :D) ensimmäisenä etappina Tokion asema josta bongasimme shinkansenin Nagoyaa kohti. Perillä Nagoyassa odotti melkoinen yllätys kun jouduimme odottamaan localjunaa Takayamaan melkein kaksi tuntia ja huolimatta lukuisista yrityksistämme emme löytäneet YHTÄKÄÄN kioskia ym. aseman läheisyydestä jossa myytäisiin jäätelöä. Juuri kun olimme pyörtymässä kuumuudesta Suvi bongasi aseman tavaratalon alakerrasta kalliin ja pienen jäätelöbaarin jossa sitten istuimme hienostorouvien keskellä hikisinä ja haisevina suurten rinkkojen ja kameralaukun kanssa.

Junassa takayamaan ei todellakaan kannata suunnitella nukkuvansa koska koko ajan esiin tuleen mitä uskomattomampia maisemia ja junassa jopa on opas joka kertoo missä ja milloin matkan varrella löytyy erilaisia nähtävyyksiä.
Hyppäsimme Takayaman asemalla taksiin (vaikka majapaikallemme ei ole kuin 15 min kävelymatka asemalta mutta kun on laiskaksi syntynyt laiskana pysyy). Mishuku Sosuke (http://www.japaninspesialisti.fi/catalog.cfm?nSupplierId=677&nHotelNo=22469&nonlinecatalogueNo=16616 on idyllisen ja kodikkaan tuntuinen pieni japanilaistyyppinen majatalo jossa on myös perinteinen kylpytila. Saavuimme perille juuri ennen perinteistä illallista jonka nautimme pienessä ruokasalissa muiden vieraiden kanssa (muutama ranskalaisturisti sekä kaksi tanskalaisperhettä jotka olivat osallistumassa sukulaisen häihin). Ruoka oli herkullista ja palvelu todellakin pelasi ja henkilökunta vinkkasikin meille että kaupungissa on paikallinen festivaali meneillään jota me menimmekin tutkimaan.

Festivaaleilla esiintyi runpuryhmä, paljon maukkasta ruokaa oli myynnissä kojuissa ihmiset olivat hyvällä tuulella. Takayamassa käy paljon turisteja mutta suurin osa heistä on japanilaisia joten ainoaty länsimaalaiset joihin törmäsimme olivat tutut naamat ryokanista. Illalla vielä päätimme hypätä kylpyyn ja menimme onnellisena nukkumaan.

Aamiaisen nautittuamme (vaihtoehtoja on kaksi: länsimaalainen aamiainen paahtoleipineen tai japanilainen misokeittoineen) lähdimme tutkailemaan kaupunkin. Joka puolella on museoita, vanhoja taloja sekä erilaisia nähtävyyksiä. Aikaa Takayaman kannattaa varata enemmän kuin yksi yö koska näkemistä riittää J.

Saimme sailyttää tavaroitamme Minshuku Sosukessa huoneiden luovutuksenkin jälkeen joten lähtimme Osakaa kohden vasta myöhemmin iltapäivällä. Huometkaa matkatessanne shinkanseneilla osoite on Shinosaka (eli uusiosaka) josta matka taittuu paikallisilla junilla Osakan keskustaan.

Hotellimme oli hyvin lähellä lentokenttää josta pääsimme kätevästi (ja ilmaiseksi) hotellin omalla bussilla lentokentälle. Tottakai olimme vielä viimeisenä iltana käyneey supermarketissa ja järjestäneet järjettömän mässäilysession katsoen televisioita.

Olimme hyvin ajoissa lentokentällä ja tuhlaisimmekin viimeisiä jenejämme lentokentän pikkuputiikeissa ennen kuin siirryimme tax free puolelle. Tuntui erittäin haikealta lähteä kotiinpäin mutta tavallaan alkoi jo kaivata ruisleipää hieman J. Pakkohan Japaniin on uudestaan päästä (tällä kertaa ei ehkä heinäkuussa heh) ja katsotaan ollaanko taas vuoden päästä siellä :D

Lisäinfoa kakista retkistä, hoteilleista, rail passeista ja yleisistä neuvoista löytyy www.japaninspesialisti.fi osoitteessa, jos jokin askarruttaa ottakaa rohkeasti sinne yhteyttä!
Nähdään taas otakun parissa joka lauantaiaamuisin Subilla!

Rakkain terveisin

Tessi ja Suvi
ps. lisään kuvat lisäpäivinä nyt kun blogger ei ole oikein suostunut mun (tai mun koneen) kanssa yhteistyöhön niin moneen päivään en saanut tekstiäkään lisättyä ja sitten se poisti koko jutun eli tämäon versio 2...olen varsinainen teknikan ihmelapsi...)